«چهارگاه» رسانه ملی-راهبرد معاصر
یاداشت اختصاصی «مهدی فضائلی»،‌ کارشناس مسائل سیاسی؛

«چهارگاه» رسانه ملی

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در حکم انتصاب دکتر پیمان جبلی به ریاست سازمان صدا و سیما، رسانه ملی را "دانشگاه "، "آوردگاه "، "آسایشگاه " و "قرارگاه" دانستند.
مهدی فضائلی؛ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 06
کد خبر: ۱۰۴۵۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

«چهارگاه» رسانه ملی

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ "چهارگاه" در نظر برخی صاحب نظران موسیقی ایرانی، دستگاه اصلی این موسیقی است. دستگاه "چهارگاه" در رديف موسیقی ایرانی صاحب گوشه هایی است که برای نشان دادن تمام حالات و احساسات مناسب دانسته شده است.

 

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در حکم انتصاب دکتر پیمان جبلی به ریاست سازمان صدا و سیما، رسانه ملی را "دانشگاه "، "آوردگاه "، "آسایشگاه " و "قرارگاه" دانستند.  "دانشگاهی" برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی؛  "آوردگاهی" برای مقابله با امواج خصمانه‌ی تحریف و تفتین؛  "آسایشگاهی" برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبائی و هنر؛  و "قرارگاهی" برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور، و این همان چهار " گاهی" است که اگر درست تحقق پیدا کند همانند "چهارگاه" دستگاه موسیقی ایرانی برای تمام حالات و احساسات کاربران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مناسب خواهد بود و حال آنها را خوش خواهد کرد!

 

با مراجعه به احکام همه رؤسای رسانه ملی از محمد هاشمی تا پیمان جبلی درمی یابیم که تقریبا مضمون این چهارگاه به نوعی تکرار شده است و این هم حکایت از اهمیت این محورها دارد و هم ضرورت ادامه آنها و هم اینکه احیانا آنگونه که شایسته بوده است تا کنون تحقق پیدا نکرده است!

 

بدیهی است نسبت هر کدام از این چهار بخش با دیگری و سهم هر کدام در کل برنامه‌های رسانه ملی، چگونگی ترکیب آنها و زمان پخش هر کدام (کنداکتور) از جمله مباحث بعدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و بی توجهی به هر کدام از این موارد همانگونه که به ناموزون و دلخراش شدن موسیقی منجر خواهد شد، برنامه‌های رسانه ملی را نیز آزاردهنده و ملال‌آور می کند. نتیجه اقدامات شایسته رسانه ملی در این چهار کارکرد مورد اشاره در حکم باید به «هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویجِ سبک زندگی اسلامی-ایرانی و افزایش همبستگی ملی» منجر بشود و هر کدام از اینها معیاری برای میزان موفقیت رئیس سازمان در انجام ماموریت های خود است.

 

در حکم رهبر حکیم انقلاب اسلامی به برادر عزیز، مؤمن، انقلابی، با تجربه و متخصص، پیمان جبلی، یک راهکار بسیار مهم برای تحقق این مأموریت نیز مطرح گردیده و آن عبارتست از «ارتقاء سرمایه‌ی انسانی» سازمان، موضوعی مهم و در عین حال پیچیده!

 

نکته بسیار مهم دیگر که در این حکم مورد اشاره قرار گرفته «بهره‌گیری از ابتکار» است. ابتکار و خلاقیت، شیر آب نیست که هرگاه اراده کردیم آنرا باز کنیم، نوآوری و خلاقیت نیازمند فراهم کردن بستر مناسب، شناخت و فراهم کردن اقتضائات و لوازم آن است و در یک‌فرایند محقق می شود.

 

امیدواریم دوره جدید مدیریت رسانه ملی توأم با تحقق بیش از پیش اهداف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باشد و ما شاهد روند صعودی ارتقای آگاهی مردم، مقابله با تحریف و تفتین، جذابیت های هنری و امید و نشاط مردم در این مادر رسانه‌ها باشیم.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
0
0
دردت به جانم رهبر انقلاب فدات بشم من
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
0
0
دردت به جانم رهبر انقلاب فدات بشم من
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار